kalam-perdana
Menulis ikut suka …..aku

>Tragedi kemahasiswaan idealis 2

>Rentetan dari kes Saudara Nazman Universiti Teknologi Malaysia yang baru sahaja terhukum dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti ( AUKU ). Saya telusuri tragedi yang telah melanda mahasiswa dek kerana idealisme ini.

Saya percaya kes-kes yang terpencil kesan dari idealisme ini masih banyak. Saya membahagikan tragedi kemahasiswaan idealis ini kepada tiga tragedi pertama adalah yang terhukum dengan AUKU dan kedua yang ‘syahid’ di pertenghan jalan, ketiga yang beralih arah ataupun terus sahaja menjadi lesu.

Ia sebenarnya berpunca dari faktor sokongan dan dorongan persekitaran yang membentuk aktivis tersebut. Faktor kedua adalah persediaan dari sudut emosi dan diri aktivis tersebut. Ketiga pula kefahaman meraka sendiri dalam apa yang di perjuangan. Faktor-faktor ini yang menjadi tulang belakang jatuh bangun aktivis.

Kes Nazman sama seperti kes-kes yang lain seperti mahasiswa 7, Soh Sook Hwa, USM. Kes ketersungkuran Wan Norhayati Wan Alias yang membawa pendedahan ‘gerakan pelajar bawah tanah’ UTM.

Akta Universiti Dan Kolej Universiti ( AUKU )merupakan satu tragedi bila ia dihadapkan dengan aktivis kampus. Penderaan melalui AUKU adalah sebaik-baik penderaan untuk mematikan beberapa ketika langkah aktivis. Namun ada juga yang terus sahaja lesu. Ini sebenarnya bertitik tolak dari faktor-faktor yang tersebut. sokongan yang diterima oleh mangsa, persediaan diri serta kefahaman terhadap dunia aktivisme.

Ada mangsa tragedi ini mendapat sokongan yang amat kuat baik dari teman-teman aktivis yang lain mahupun sokongan organisasi yang mereka bertapak. Namun ada yang agak malang yang tidak mendapat sokongan yang penuh hingga terkial-kial sendirian.

Namun sebagai aktivis yang benar-benar faham akan perjuangan yang sedang meraka hadapkan harusnya terlebih awal menjangkakan seribu kemungkin ini.

Harusnya ada pada istilah saya ialah tapak yang kuat, dan sebaik-baik tapak adalah pada diri kita sendiri. Semangat harus besar, tegas dan sanggup melalui lautan api.

Maka segala yang bakal berlaku bagaikan cebisan-cebisan yang tidak akan berbekas pada diri aktivis.

AUKU sebanarnya tidak harus dilihat sebagai lembaga hitam yang menakutkan buat aktivis kampus. Kepintaran dalam menyusun agenda pergerakan itu yang lebih penting. AUKU hanya bahan mainan.

Sepanjang sejarah AUKU semenjak di wartakan berapa kerat sahaja aktivis yang terlanggar lampu merahnya namun yang terlanggar hanya diberi amarah dan dikompaun RM200 ini, hukuman melanggar lampu merah di jalan raya lagi tinggi kompaunnya.

Ramai juga yang melanggarnya.

Kecerdikan mahasiswa mampu mencabar akta ini. Kes-kes Nazman yang terbaru ini jawapan yang sebanar bahawa AUKU bukanlah penghalang yang besar dalam dunia aktivisme kampus.

Penghalang utama adalah budaya takut dan kurang kreatif menyusun gerakan.

Lihat satu kisah juga di Universiti Teknologi Malaysia ketika pendedahan Wan Norhayati Wan Alias, 2003. Bagaimana Markaz Siswzah Kelantan di jadikan kambing hitam dengan barisan pimpinannya di panggil mengadap tatatertib universiti namun hasilnya ‘no point’ untuk di sabitkan. Saya percaya pendedahan itu agak lengkap, namun apa penyudahnya kini kalangan meraka telah pun graduat dan kini menjadi kepala ‘pengat’ aktivis masyarakat yang boleh dibanggakan terutama didalam era peralihan kuasa ini.

Jika kita teliti sejarah luar negara, bagaimana satu ketika era 60-an di Universiti Sorbonne tentera-tentera di hantar ke kawasan kampus untuk ‘berperang’ dengan pelajar-pelajar yang berdemostrasi.

Disini hanya AUKU apalah sangat, saya kira kita harus lebih melanggar lampu merah AUKU ini seperti kita sering langgar lampu merah semasa di jalan raya yang dendanya RM300 jauh lebih mahal dari RM200 yang di kenakan keatas pesalah AUKU itupun jika ada bukti kita ini ‘kepala pengat’.

Sepanjang tempoh 1998 hingga 2008 yang menyaksikan ribuan mahasiswa berdemostarsi di jalan raya menyambut gelombang reformasi, berapa kerat yang terhukum dengan AUKU?

Jadi, kenapa harus mahsiswa menjadi begitu takut untuk menjadi ‘kepala pengat’ kampus yang pengalaman ini hanya sekali dapat dirasai, ketika darah muda masih mendidih ketika inilah kita harus mencabar.

Sebanarnya ini lambang sebenar hero, gedebe ataupun jaguh lebih hebat dari meniarap di jalan raya oleh ‘kaki-kaki tirap jalanan’.

Saya kira tarikh 20 November yang lalu harus dijadikan hari peringatan buat aktivis kampus UTM generasi baru ini. Kes terakhir selapas sepuluh tahun reformasi. Aktivis UTM tidak harus diam, harus ada penyusunan untuk melahirkan lebih ramai ‘Nazman’ di UTM.

Kesan psikologi yang dialami oleh Nazman harus di kongsikan dengan teman aktivis yang lain. Ia lebih akan mematangkan aktivis-aktivis yang lain serta menjadi titik muhasabah bagaimana untuk lebih strategis dalam bergerak.

Akhairnya, Saya masih lagi bertanya sendirian, apakah motto ‘mahasiswa jurubicara ummah’ masih lagi dikilas didalam kain aktivis mahasiswa hari ini. Apakah model perjuangan sebelum AUKU masih lagi dikelek kemas?

Jika ini masih lagi mahasiswa hadapkan maka nyatalah perjuangan mahasiswa hanya ilusi dan fantasi. Lihat sahaja Parti Mahasiswa Negara yang saya satu ketika dahulu agak teruja dengan kewujudannya namun ini model perjuangan silam.

kajang 1.02am

Satu Respons to “>Tragedi kemahasiswaan idealis 2”

  1. >И тут же все его тело пронзила страшная боль. Ее сиськи были даже лучше, чем я себе представлялслегка округлый животик, придавал маме, на мой взгляд, дополнительное очарование. Как только мы оказались одни, я дал волю рукам. Чтобы не захлебнуться я начал глотать солено. Уильямс засунула два пальца, покрытых дерьмом, глубоко в горло и проблевалась на свою сестру. Диана наклонилaсь и взяла в poт мой член. Он вёл себя как животное, теперь его напор и агрессия всё сильнее и сильнее возбуждали меня, но с другой стороны, я всё ещё не могла понятькак же это допустил. [url=http://www.gupono.co.cc/nablyudateli/sitemap1.html ]русский фистинг[/url] Тимми и направила его в отверстие. Никакая зараза не мешала отдыхать после тяжелой работы. Борис подошел к нам и встав рядом со мной погладил меня по голове. Через день после нашей встречи я случайно встретился. Потом она наклонилась и стала елозить лицом между ляжек. [url=http://www.gupono.co.cc/pyanye/145-seks-v-armii-video.html]секс в армии видео[/url][url=http://www.gupono.co.cc/pyanye/160-populyarnye-porno-sajty.html]популярные порно сайты[/url][url=http://www.gupono.co.cc/pyanye/177-golye-zvyozdy-kino.html]голые звёзды кино[/url] Спустившись поцелуями мимо милой впадинки пупочка, я наконец коснусь губами края пушистых волос выпуклого треугольника.


Tinggalkan komen